Toho pána já neznám - povídka

7. 10. 2016 8:05:00
„Podívej se, jak je nemožná!“ Jarda mocně popotáhl z cigarety a kouř vydechl směrem k rudé, zpocené Iloně, visící na provazové lávce mezi stromy. Ilona vypadá, že bojuje o holý život.

Původně měla jít poskytovat oporu malé Lucce. Záhy se však ukázalo, že Lucka, i přes obavy organizátorů, žádnou pomoc nepotřebuje a pohybuje se po lanové dráze s lehkostí sedmileté holčičky, chodící 2x týdně na gymnastiku.

Zatím její máma Ilona se křečovitě drží provazů, až jí bělají klouby na rukou a pomalu – krok sun krok se lopotí, aby alespoň jakž takž malou Lucku vůbec dohnala.

„Se podívej, jak se na tom kynklá...,“ přisadí si Jarda.

„A proč jsi nešel ty?“ v Markétině hlasu zazněl úšklebek. Má Jardy a těch jeho frajeřinek plné zuby.

„Se tady nebudu ztrapňovat. Nejsem malej, ani blbej...“

„A jí se směješ? Náhodou je dobrá.“

„Dobrá? Vypadá jako rudej vepř v provazech...“ Jarda se chechtá svému vtipu sám.

„Seš fakt hnusnej! Jak tohle můžeš říct o svý ženě?“ Markéta se opovržlivě dívá na životního partnera své kamarádky. Taková prima holka a tenhle arogantní blbeček. Měla by tu lemru vyhodit, ale Ilona ne. Místo toho je to samé Jaroušek tohle, Jaroušek tamhle...

A on jen chlastá pivo a kouří jednu za druhou. Za Iloniny peníze, protože na práci ani nesáhne. Když není v hospodě, sedí doma u bedny. Dnes šel s nimi jen proto, že malá Lucka má narozeniny a Ilona trvala na "rodinném dni".

„Tak se nerozčiluj, Markétko!“ Protáhne Jarda smířlivě a nakloní se k ní blíž: „Nesluší ti to..“. Jarda dýchne na Markétu směs piva a cigaretového kouře a jakoby mimochodem ji u toho poplácává po stehně přikrytém jen tenkou látkou letních šatů. „Vždyť víš, že jsem si ji nikdy nevzal a nikdy nevezmu. Já jsem na hezký holky,“ vyzývavě při tom mrká na Markétu.

Markéta se štítivě odtáhne a shodí jeho ruku ze své nohy.

„Tak se k ní aspoň tak ošklivě nechovej. Lucinka je i tvoje. A mohl bys jí občas s něčím pomoct.“ Markétě už je to jedno. Má toho chlapa skutečně dost a nemá chuť si tu na něco hrát.

Pivem posilněný Jarda se jen tak nedá, ruku jí na nohu vrátí, tentokrát ji dá blíže k jejímu klínu. Markéta ji znovu odstrčí a zprudka si stoupne.

„Tsss...ňáká chytrá, ne? Chová se jak netýkavka a bude mi tu kázat!“ Jarda se stáhne a zhluboka si přihne z kelímku s pivem: „Musim si pro nový...“ zamumlá a vrávoravě se zvedne. Chvíli hledá rovnováhu a pak nejistým krokem odchází ke stánku s občerstvením.

„Tak tebe mi nebude líto. Zasloužíš si to,“ zašeptá ještě Markéta pro sebe. Udělala dobře. Ilona si nezaslouží žít s takovým hovadem.

Ale to už se k Markétě řítí nadšená Lucinka: "Teto, teto! Viděla jsi mě? Já jsem lezla až támhle nahoře!" Lucinka ukazuje k překážkové dráze v korunách stromů.

Na židli po Jardovi ztěžka usedne zadýchaná Ilona: "Jsem mrtvá!" Chabě se ovívá rukama.

„Ale nejsi, napij se. Zvládla jsi to! Za chvíli si dáme vínko a bude to zase dobrý,“ chlácholí ji Markéta.

„Kde je Jarda?“

„Šel si pro pivo...“

„Už zase? Kolik jich dneska měl?“

„Tak to fakt nevím... Stejně tak nevím, proč s tím vyžírkou pořád ještě jsi... Zvlášť, když ti vadí, že pije.“ Markéta ztlumila hlas, aby ji nezaslechla Lucinka, která si začala hrát s pískem jen kousek od nich.

„Když on je Lucinku hodnej..., teda dokud se moc nenapije. Jsem ráda, že má holka tátu. A taky...Víš přeci, že nechci být sama, zvlášť teď..

„Lepší sama než s touhle koulí na noze...,“ nevydrží Markéta a skočí Iloně do řeči. Tohle už slyšela stokrát.

„Hele, nech toho. Už jsi jak moje máma, ale u ní se to dá jako od Járovy tchýně pochopit...“

„Jaký tchýně? Pokud vím, nikdy si tě nevzal.. A proč by taky jo, když ho živíš i bez toho...“ Markéta je nemilosrdná. Jarda ji fakt naštval. Nemůže se dívat, jak si Ilona nechává všechno líbit.

„Vždyť on si mě vezme.. Slíbil to. Až si najde práci, bude svatba.“

Markéta zvedne oči v sloup. Tohle už slyšela stokrát. Ilona a to je jí „až“. Až na to našetří, až to bude mít Jára lepší v práci, až mu přidají, až si najde novou práci, až, až, až...Járovým „až“ by se daly dláždit celé silnice.

Markétiny úvahy vyrušily rozčílené hlasy. Teprve teď si obě všimly, že u stánku s občerstvením se něco děje.

„Jé, mami, támhle jedou policajti!“ Lucinka ukazuje na auto s houkačkou, jako by viděla přilétat Ježíška, a hned běží ke stánku.

Markétě s Ilonou nezbývá než se vydat za ní. Už z dálky slyší rozčíleného Jardu:

„Říkám vám, že je to moje...“

„Vy nosíte dvě peněženky?“

„Někdy i tři..., když se mi chce...“ Jara si šlape na jazyk a šermuje další peněženkou policistovi před obličejem: „Jsem totiž svobodnej člověk a svobodnej vždycky zůstanu...“

„Ty hajzle. Sem tě viděl, jak jsi ji vyndal Tondovi z kapsy,“ rozčiluje se štamgast a vypadá, že po Jardovi skočí.

„Tak se podíváme,“ policista zůstává stoicky klidný. Všechny tři peněženky si položí na pult u stánku a otevřel první z nich. Vyndá z ní kreditní kartu a čte: „Ilona Malá... Nebudete mi tvrdit, že se tak jmenujete, že ne?“

„Ta je mojí přítelkyně! Asi ji neměla kam dát, tak si ji dala ke mně. To se nesmí?“ hájí se Jarda.

„To si ověříme,“ odpoví policista a dál lustruje obsah peněženek.

„Si to ověřte! Ilona támhle stojí!“ Jára mává směrem k holkám: „Ilonko...!“

Policista se otočí na Ilonu: „Jste Ilona Malá a jste přítelkyní tohoto pána?“

Ilona má v očích slzy a znatelně se jí třese hlas: „Ano, jsem Ilona Malá, ale tohohle pána...., toho já neznám.“ Ilona nechává všechny za zády a odbíhá.

„Ilonko..!“ Jarda je nechápe, co se děje.

Markéta ji doběhne až u východu z parku: „Co blbneš? Ta karta byla fakt tvoje?“

„Jo, byla.. Dneska ráno jsem z ní chtěla jít vybrat peníze na tu dnešní Lucinčinu oslavu. Celé dopoledne jsem ji hledala a Jarda mi pomáhal. Pořád u toho opakoval, ať ji neblokuju, že to stojí prachy a že určitě někde vyplave. Tak vyplavala...“ Ilona bezmocně rozhodí ruce. Vypadá, že je v šoku: „Chápeš, že ho živím, a on mi ukradne naše poslední peníze, na ten svůj chlast?“

Markéta plačící Ilonu obejme a ta se hlasitě rozvzlyká na jejím rameni. Markéta na chvíli zapochybuje, jestli udělala dobře, když Jardovi podstrčila Iloninu peněženku a domluvila se s Tondou na té habaďůře. Nemohla se už dívat na to, jak ta vyžírka Ilonu ničí a ona mu znovu a znovu odpouští, cokoliv jí provede. Ale ano, udělala. Ilona si popláče a bude to dobrý. Snad dal Tonda do své peněženky dost peněz na to, aby Jardu zavřeli alespoň na rok, či dva. Ilona tak přijde na to, že všechno zvládne i bez Jardy a najde si někoho normálního...Nakonec Markéta je jen zviditelnila to, co Jarda dělal pořád – okrádal lidi kolem sebe.

Ilona na chvíli zvedne hlavu a vysmrká se. Celý obličej má zmáčený slzami: „A to jsem mu dnes chtěla říct, že spolu čekáme miminko...,“ znovu se vzlykavě rozbrečí a pevněji obejme Markétu, svou nejlepší kamarádku.

Autor: Klára Dvořáková | pátek 7.10.2016 8:05 | karma článku: 20.48 | přečteno: 933x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ona

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXXI.

Už měsíc mám nový vztah. "Randíme" denně mimo víkendů, ačkoli přiznávám, že myšlenky na něj mne neopouští ani o nich.

28.3.2024 v 6:00 | Karma článku: 5.83 | Přečteno: 121 |

Ivana Dianová

Billa šok

Billu navštěvuju docela často, mám ji totiž co by kamenem dohodil. Mám vůči ní spoustu výhrad, ale jít s plnými taškami pět minut, nebo jet několik stanic je dost rozdíl, což u mne hraje zásadní roli. Dnes jsem tam utrpěla šok.

26.3.2024 v 22:32 | Karma článku: 40.63 | Přečteno: 8592 | Diskuse

Lenka Prokopová

Oslava narozenin

V dávné době mého mládí se slavily narozeniny s dortem, svíčkami, babičkami, dědečky, strýčky a pratetami z třetího kolena. V dnešní době se slaví narozeninová párty hlavně s dalšími dětičkami.

25.3.2024 v 22:12 | Karma článku: 18.22 | Přečteno: 423 | Diskuse

Ivana Dianová

Utržená ze řetězu

Použila jsem samozřejmě nadsázku, ale musím se přiznat, že utrženě si kapku skutečně začínám připadat. Hledám, ba slídím, sháním, toužím a těším se. Strašně!

25.3.2024 v 20:38 | Karma článku: 24.06 | Přečteno: 661 | Diskuse

Helena Opršalová

Fixovaný zlobílek

Sedím sama v koutu restaurace. Manžel právě odlezl i s talířem a někde mezi barem a záchody se snaží nakrmit zdrhající dítě.

25.3.2024 v 14:09 | Karma článku: 12.37 | Přečteno: 576 | Diskuse
Počet článků 63 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1618

Když to jeden čas v mém životě začalo vypadat, že všechna legrace skončila, a zůstane jen u práce a povinností, vrátila jsem se ke svým dětským snům a psaní povídek;).

 

Každý čtvrtek najdete nový příběh o nás všech, kteří nejsme vždy tak ÚŽASNÍ, jak bychom si právě přáli, na mém blogu:

WWW.OLIVIE-UZASNA.CZ

 

Z těch nejlepších povídek jsem letos dala dohromady už druhou knížku s názvem A co když je to LÁSKA?

 

Nepíšu sem moc často, ale i tak jsem od vás letos získala 5. místo v anketě Bloger roku 2017. Děkuji!

 

Novinky můžete sledovat na Facebooku: www.facebook.com/ouzasna/

 

Děkuji vám všem za případnou podporu. Velice si jí vážím.

 

 

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...